Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2011

«Η δουλεία βρίσκεται παντού»

 
Εσείς πόσους σκλάβους έχετε στη δούλεψή σας; Κανέναν; Μην είστε τόσο βέβαιοι. 
 
Το ίδιο νόμιζε και η Αλεσάντρα Φαρκάς, δημοσιογράφος της ιταλικής εφημερίδας «Corriere della Sera», όπως και η Σούζαν Κάντρα, δημοσιογράφος του αμερικανικού τηλεοπτικού δικτύου MSNBC, μέχρι που επισκέφθηκαν τον ιστότοπο slaveryfootprint.org. Απάντησαν στο 11σέλιδο ερωτηματολόγιό του, σε ερωτήσεις για την ηλικία τους, την οικογενειακή τους κατάσταση, το σπίτι όπου μένουν, τον αριθμό των παιδιών τους, το είδος της διατροφής τους, τις αθλητικές τους δραστηριότητες, το περιεχόμενο του οικιακού φαρμακείου τους, τα κοσμήματα που έχουν, τις ηλεκτρονικές συσκευές που διαθέτουν, ακόμα και τα λούτρινα αρκουδάκια που έχουν αγοράσει. Και διαπίστωσαν - με φρίκη - ότι άθελά τους εκμεταλλεύονται για να ζήσουν όπως ζουν από 66 ανθρώπους η καθεμία.
 
Το Slavery Footprint (Αποτύπωμα Σκλαβιάς) είναι μια πρωτοβουλία της Call + Response, μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης η οποία μάχεται για την κατάργηση της δουλείας, σε συνεργασία με την αμερικανική κυβερνητική Υπηρεσία Παρακολούθησης και Καταπολέμησης της Παράνομης Διακίνησης Ανθρώπων. Θεωρητικά, η δουλεία είναι ήδη απαγορευμένη, το αναφέρει ρητά η Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, από το 1948. Και εντούτοις, λέει ο Τζάστιν Ντίλον, υπεύθυνος του Slavery Footprint, «η δουλεία βρίσκεται παντού• κάθε αντικείμενο της καθημερινότητάς μας προκύπτει από την απάνθρωπη και παράνομη εκμετάλλευση φθηνών εργατικών χεριών». 
 
Σκοπός της πρωτοβουλίας, αφενός να πιεστούν οι πολυεθνικές να εγκαταλείψουν τις σκοτεινές πρακτικές τους, αφετέρου να ευαισθητοποιηθούν οι καταναλωτές σχετικά με μια κοινωνική μάστιγα που πλήττει σήμερα 27 εκατομμύρια ανθρώπους, πολλοί από αυτούς παιδιά. Αρκεί να σκεφτεί κανείς τις Ανατολικοευρωπαίες που εξαναγκάζονται στην πορνεία, τα παιδιά που πωλούνται στην Αφρική σαν να ήταν εμπορεύματα, ή τους άνδρες που υποχρεούνται να εργαστούν σε ακραίες συνθήκες στις βραζιλιάνικες φυτείες. «Είναι ένα δραματικό φαινόμενο το οποίο πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας κάθε φορά που βγαίνουμε να αγοράσουμε κάτι», σημειώνει ο Ντίλον. Επόμενο βήμα της Call + Response, μια εφαρμογή για τα έξυπνα τηλέφωνα.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: